Förskolan har öppet 07.15–17.15 måndag till fredag. Barnet bör komma till förskolan senast klockan 09.00. Barnen lämnas inomhus.
Om möjligt försöker vi ha stängt fem veckor under sommaren (oftast juli och en vecka i augusti) och om möjligt mellan jul och nyår.
Lunchmaten levereras av vår cateringfirma Happy Food. De serverar en vällagad och varierad kost, där mycket är lagat med ekologiska råvaror.
Förskolans verksamhet passar bäst för barn från cirka 2 års ålder.
Arbetslaget består av rektor, förskollärare och barnskötare. De som jobbar här är
Selam Tesfamichel - rektor
Selam har arbetat på Videungen sedan 2019 och lett verksamheten sedan 2021.
Åsa Bernelind - förskollärare
Åsa har arbetat på Videungen sedan 2022.
Emil Klingstam - förskollärare
Emil har arbetat på Videungen sedan 2022.
Helena Vangelin - barnskötare
Emil har arbetat på Videungen sedan 2024.
Anna Moilanen - barnskötare
Anna har arbetat på Videungen sedan 2009.
På Videungen har vi ett gemensamt arbetssätt där barnen får tillfälle att skapa relationer oavsett ålder. Hos oss får barn lära av varandra, upptäcka, utforska och utmanas tillsammans med medforskande pedagoger.
För att berika och fördjupa oss i vissa ämnen delar vi upp oss i mindre åldersanpassade grupper två dagar i veckan i ca 2 timmar, där varje grupp har en pedagog som planerar, utför och dokumenterar barnens upplevelser och lärande.
Videungen arbetar utifrån läroplanen Lpfö18 där det står om förskolan värdegrund, vilka mål och uppdrag förskolan har.
Förskolans uppdrag är att lägga grunden för ett livslångt lärande. Med en helhetsyn på barnet där utveckling, lärande och omsorg står i fokus skapar vi en verksamhet som är trygg, rolig och lärorik. Vi lägger stor vikt vid lekens betydelse för barnen.
Vi har tidigare varit en förskola som inspirerades av Montessoripedagogiken och vissa inslag finns kvar. Men idag så lutar vi mer mot Emilia Reggios pedagogiken.
Skillnaden mellan Montessoripedagogiken och den filosofi som Reggio Emilia har är att de material som Montessori använder sig av har en förutbestämd pedagogisk tanke. Inom Reggio Emilia är det barnen som skapar syftet genom användandet av materialen.
Det vi vill ta fasta på inom montessoripedagogiken är bland annat följande:
Det pedagogiska montessorimaterialet
Tilltron till barnets inneboende förmåga att lära sig
Uppmuntran av "hjälp mig att hjälpa mig själv"
Ordning – var sak har sin plats
En inbjudande miljö anpassad för barnen, där barnen själva ska kunna nå och ta sitt material
Föräldrarna har en central roll på Videungen och har en nära koppling till verksamheten. Vi involverar föräldrarna i städningen av förskolan, vilket innebär att varje familj bidrar med städning 1-2 veckor per termin. Detta hjälper till att stärka känslan av gemenskap och ansvar för vår gemensamma miljö.
Utöver städningen deltar även föräldrarna i något vi kallar för 'föräldrarjour'. Detta är en särskild tid då två föräldrar tar hand om barnen varje onsdagseftermiddag enligt ett roterande schema. För varje familj innebär detta cirka tre engagemang per termin. Denna praxis ger föräldrarna en möjlighet att delta aktivt i sina barns förskoleupplevelse, samtidigt som det ger våra pedagogerna tid att sitt veckomöte där de kan förbereda och organisera aktiviteter.
Förskolans styrelse består av föräldrar som delar på följande roller:
Ordförande
Sekreterare
Personalansvarig
Kassör
Kommunansvarig
Styrelsen träffas regelbundet och sköter förvaltningen av förskolan.
Utöver rollerna i styrelsen så finns det flera områdesspecifika roller:
Trädgårdsansvarig, organiserar trädgårdsdagen.
Städansvarig, ser till att städmaterial finns och introducrar nya familjer för städrutiner.
IT-ansvarig, ser till att tekniken på förskolan sköter sig.
Hustomte, tar hand om huset och mindre hantverkssysslor.
Två gånger per år samlas familjerna för en gemensam trädgårdsdag, då förskolans gård ses över. Under ett läsår brukar det också ordnas Lucia- och sommarfest, samt en gemensam heldagsutflykt.